Website-story

Na de eerste bijeenkomst met onze mediator is het web-team direct aan de slag gegaan met de opdracht: creëer een nieuwe website vóór 1 september (of was het toch 1 januari 2014 ;-) met alles erop en eraan. In eerste instantie lang moeten onderzoeken wat het beste CMS systeem zou zijn dat we konden gebruiken. Uiteindelijk is gekozen voor Drupal distributie Open Outreach.

Installatie op de test-server was natuurlijk appeltje - eitje voor de systeembeheerder en al snel was een eerste look-and-feel zichtbaar, met Keskenoate logo en hoofd-onderdelen.

Voorbeeld-data van de oude website en het eerste nieuwe project: sinterklaas reserveringen. Deze mochten direct getest worden door Gertie zelf. Jannes was nog altijd in geen velden of wegen te bekennen...

Helaas was ook Gertie niet in de buurt, dus toch maar weer zelf verder aan de slag.
Dit keer de kaartverkoop. Hiervoor een module übercart geïnstalleerd + payment opties. Na enig onderzoek lijkt targetpay een betaalbaar alternatief voor iDeal betalingen: 44 cent per betaling slechts, maar later blijkt in de kleine lettertjes dat dit 70 cent is indien er minder dan 10 betalingen in een week gedaan worden... dus dat zulllen we voor moeten leggen aan het bestuur hoe we daar mee omgaan!

Ted ingeschakeld om de informatie bij targetpay aan te vullen. Tussentijds PayPal als betaalmiddel ingevoerd en een heleboel geconfigureer om het mogelijk te maken dat een 'member' van de website kan uitchecken zónder te betalen.

Hierna het mailtje van Gertie nog eens goed gelezen: er moest ook iets bedacht worden voor het aanmelden van Vrienden van Keskenoate. Helaas niet meer details, dus ik weet niet wat de voordelen zijn. Ik verwacht dat hier bijvoorbeeld nog wat leuke uitdagingen aan vast komen zoals het kopen van kaartjes met reductie, een nieuwsbrief etc. dus ook alvast contact opgenomen met een bevriend website ontwerper zodat hij mij kan helpen bij toekomstige uitdagingen! 

Vriend pagina aangemaakt en een nieuwe module moeten installeren om flexibele formulieren te kunnen maken. Na enig gepuzzel dit formulier zover gekregen dat er een bevestigingsmail gestuurd werd. Dat mailen was ook nog een hele kluif en alles gaat tot nu toe via mijn persoonlijke gegevens, e-mailserver en adressen, dus dat moet later bij het opleveren ook nog allemaal gemigreerd worden.

tot zover even
Peter

Reacties

To do lijst

v Algemene voorwaarden beschikbaar maken in footer

x Linken naar algemene voorwaarden bij aankoop kaartjes

- Vrienden functionaliteit uitbreiden met automatische aanmaak profiel met vrienden-rol

momenteel wordt op de order-pagina weergegeven dat een 'Vriend van Keskenoate' zijn bestelling kan mailen.

- Vrienden pagina uitbreiden met informatie en voordelen

v Donatie-pagina/product aanmaken

v Facebook/Twitter/YouTube links bijwerken

v Informatie oude website overnemen: hiervoor toegang nodig tot oude website via FTP

v Meer beeldmateriaal online zetten en deze geordend weergeven (Fast Gallery aan de praat krijgen...)

v Mediabrowser vervangen door Brilliant Gallery

v Agenda differentiëren zodat evenementen als repetities alleen voor leden getoond worden

v Opmaak mooier maken

v Bardienst schema maken, alleen zichtbaar voor members (dus event-type bardienst, nieuwe agenda met alleen dit type en weergeven in block mits member, zoiets)

v Na het klikken op Sinterklaas of een webshop-artikel komt er een extra balk bovenin met een breadcrumb naar de bovenliggende pagina (agenda of webshop). Dit wil ik niet...

- Smoelenboek maken met adresgegevens etc voor geautoriseerde gebruikers

- Mogelijkheid tot mailen leden etc inbouwen

- Strike through letters op website ook weergeven met streep er doorheen!

Migratie niet geslaagd.

Migratie niet geslaagd. Allereerst omdat de database 'te groot' is om simpel te migreren en ten tweede omdat op de keskenoate server een verouderde versie van PHP blijkt te draaien waardoor we uit zullen moeten zien naar een andere host. 

Migratie geslaagd!

Inmiddels is met wat dieper graven en spitten een oplossing gevonden waardoor de migratie naar de huidige host-omgeving van keskenoate.nl alsnog geslaagd is.

Website in de lucht!

Zoals jullie allemaal kunnen zien is de website in de lucht!

Er is een hoop gebeurt sinds de laatste post/reactie op dit onderwerp.

- opmaak/styling in orde gemaakt
na wat commentaar van Jannes serieus aan de slag gegaan met uitlijning, lettertypes etc etc
eindeloos geneuzel met CSS levert dat op... weer wat geleerd

- eindeloos fine-tuning van pagina's, opmaak, rechten en noem het maar op
steeds meer Drupal modules noodzakelijk om het zaakje te draaien

- rechten op agenda-pagina's: er is een agenda voor het publiek en er is een agenda voor de leden

- rechten op pagina's aangepast zodat je niet stiekem toch als publiek de lijst met interne items te zien krijgt

- rechten module geïnstalleerd zodat je per content item ook nog kunt instellen of het wel of niet bekeken kan worden door het publiek

- XML-map gemaakt zodat de Google resultaten nog beter worden
zoeken op Keskenoate levert sowieso natuurlijk al alleen berichten over en of door ons op, maar toch!

- Album pagina overhoop gegooid zodat je geen albums meer hoeft aan te maken maar deze pagina vanuit de content gevoerd wordt, dit alles om te voorkomen dat in de toekomst daadwerkelijk een handleiding nodig is om iets in te kunnen voeren... nu is het een kwestie van activiteit aanmaken, album (= map met foto's op server) erbij zetten en klaar. Type activiteit bepaald dan of zaken wel of niet zichtbaar worden voor het publiek.

- Reminder module geïnstalleerd zodat je voor een event een herinnering kunt laten versturen. Dat kun je zelf instellen of kan de website beheerder centraal doen.

en tenslotte: via Twan alle oude foto's ontvangen en deze samen met alle beschikbare data van Jan ingevoerd, stuk voor stuk
moet alleen nog op zoek (via Jannes) naar het oude website archief: daar schijnt nog heel wat leuks op te staan waarmee we deze website nog vollediger kunnen maken!

 

Staan nog paar zaken open: vrienden pagina beter inrichten, smoelenboek inrichten, mogelijkheid creëren om makkelijk elkaar te kunnen bereiken, functionaliteit/toepassing van Beheersgroepen bedenken, reminder tool ook laten werken met meerdere e-mailadressen tegelijk, plaatjes op album-pagina het album laten openen ipv ook naar de productie-pagina te gaan... nu doen beide pagina's feitelijk hetzelfde, en dus de inhoud: hoe meer hoe liever